Tech-selskaper er de nye oljeselskapene. Og data er den nye oljen. Skatteomgåelsesstrategiene er imidlertid ganske like.
Det er avisen Kampanje som omtaler at en utenrikspolitisk rådgiver i Høyres stortingsgruppe går over til å bli Facebooks nye lobbysjef.
Les saken i Kampanje "Høyre-rådgiver blir Facebooks norske lobbysjef"
Samtidig har NRK avslørt at representantene for Facebook allerede har sendt invitasjoner til partiene for å vise hvordan politikerne kan bruke dem for å vinne valgkampen.
Les: Facebook skal hjelpe politikerne å vinne valgkampen
Facebook-lobbyister på skatt og personvern
Avisen Kampanje omtalte allerede i februar i år at Facebook ville ansette folk til å jobbe med skatt og personvern. Det ble sett på som en reaksjon på at flere land forsøker å begrense IT-selskaper som henter ut store penger og data fra land samtidig som de nesten ikke betaler skatt. Avisen Kampanje skriver: "I den siste tiden har Facebook utlyst samfunnskontakt-stillinger ved kontorene i Norge, Belgia, Irland, Storbritannia og Polen."
Les mer i Kampanje: "Facebook ansetter lobbyister i Norge"
Norge som kolonistat?
Journalist Knut Kristian Hauger i avisen Kampanje har gått gjennom regnskapstallene fra Facebook. Prognoser viser at Facebook straks henter ut nærmere to milliarder fra det norske markedet. Men selskaper betaler bare 468.586 kroner i skatt til Norge. Det greier de å få til fordi de fakturerer fra datterselskapet sitt i Irland.
I saken blir Tinius-direktøren sitert på følgende utsagn:
- Tallene er et sørgelig skue. At Facebook skatter langt mindre enn det jeg selv – og mange med meg – gjør, sier i grunnen alt. Norge er i ferd med å bli en digital kolonistat under de globale teknologiselskapene, sier administrerende direktør Kjersti Løken Stavrum i Tinius-stiftelsen.
Les mer i Kampanje: "Betaler 468.586 i skatt i Norge - «Sørgelig» sier Schibsted-eier"
- Det er hårreisende at norske politikere har latt det gå så langt. Gigantene Facebook og Google er på god vei til å utradere den etablerte mediebransjen i Norge, sier Sigrid Klæboe Jacobsen til Kampanje.