Finansdepartementet har outsourcet evalueringen av nasjonale åpenhetskrav til revisjonsselskapet Deloitte. PWYP Norge deler sitt høringsinnspill, med merknader.
Revisjonsselskapet foreslår å splitte hele regelverket, uten forklare hva som skulle være fordelen (for hvem?) med det.
Rapporten evaluerer ikke, og kan ikke evaluere, målsetningen om å synliggjøre skattetilpasning fordi mekanismen for en slik synliggjøring fremdeles ikke er på plass.
Les:
PWYP Norge mener, at det ikke er behov for å skille mer mellom regelverket for synliggjøring av betalinger til myndigheter versus regelverket for synliggjøring av uønsket skattetilpasning – regelverkene er adskilt allerede.
Les: Knask eller knep? Høring av Deloittes evalueringsrapport om LLR-regelverket
Høringsbrev, høringsnotat, alle høringsinstanser og alle høringssvar er tilgjengelige på Finansdepartementets nettsider her.
Ikke hensiktsmessig
Dette kan gjøres mye enklere. PWYP Norges anbefaling til Finansdepartementet er tydelig: Slutt å tull, gjør rapporteringsplikten etter §4, 3. ledd uavhengig av materialitetsgrensen i §4, 2. ledd. Dersom det er ønskelig å få flere selskaper til å rapportere etter utvidede land-for-land regler så allmenngjør forskriften for alle selskaper over materialitetsgrensen og la utvinningsselskapene og skogselskapene kun rapportere ett ekstra tall utover det alle andre må gjøre: produksjon. Dette fikser både synliggjøring av uønsket skattetilpasning og sørger for at det kun finnes ett regelverk å forholde seg til.
Les: Bør rapportere om postboksimperier
Les: PWYP Norges evaluering av LLR gjennom tre regnskapsår.
Forrige høring gikk det slik: Finansdepartementet foreslår å beskytte skatteparadiser