Verdens mest verdifulle ressurs er ikke lenger olje, men data, skriver the Economist. PWYP Norge har lenge påpekt at tech-kjemper som Apple, Facebook, Google bruker de samme teknikkene som de store olje-gigantene banet vei for når det gjelder skattetriksing. Nå løftes debatten av mediebransjen selv.
For mediebransjen er dette viktig fordi det hadler om hvordam mediene skal finansieres. I 2008 utgjorde digital reklame 16 prosent av det nordiske reklamemarkedet. I 2016 hadde andelen økt til 41 prosent, og Google og Facebook er den viktigste forklaringen, skriver Dagens Næringsliv. Nå krever mediebransjen i Norge like spilleregler for norske og utenlandske selskaper.
- Vi må skattlegges på lik måte. Vi har snakket om dette i to år og så får vi en rapport som beskriver tilstanden i bransjen, noe mediebransjen allerede kjenenr godt til. Politikerne burde heller ha tenkt på politikk. Dette er sørgelig for politikerne, sier Kjersti Løken Stavrum i Stiftelsen Tinius til Dagens Næringsliv. - Oljefondets strategi er å bidra til transparens rundt skattespørsmål. Vi mener det er på tide at fondet tar tak i de amerikanske tech-gigantenes skatteplanlegging og får tall på bordet som viser hvor mye disse selskapene tjener i hvert enkelt land, og hvor mye de skatter i de enkelte landene, sier Løken Stavrum.
Les mer om Apple og skatt: Apple ville selv bestemme hva som er rettferdig skattesats
Les mer om den irske finansministeren som nekter å ta imot skattepenger: Europakommisjonen beordret Apple til å betale 13 milliarder euro i skatt til Irland. Vil Irland ta imot skattepengene?
Les mer om Google og skatt: - Tror ikke Google vil få mer i skatt
Hva kan gjøres?
PWYP Norge kommer straks til å lansere ny rapport "Taking away the tax effect of tax havens" som presenterer en måte å beskatte multinajsonale selskaper - omvendt skattekreditt. Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få den nye rapporten med en gang den blir publisert.